בכל תהליך ההתפתחות, לילדים יש צרכים פיזיולוגיים משותפים כמו מזון, מים, שינה, ביגוד, ועוד. בנוסף, ישנם גם את הצרכים הנפשיים כגון ביטחון, קבלה ואישור מצד בני גילם, אהבה, חיבה וכבוד מצד החברים וההורים. חשוב מאוד ללמד ילדים בכל עת לבטוח באחרים, לרכוש עצמאות ולהתנסות בהצלחה. בנוסף לכל התהליך התפתחותי, בסביבות גיל 5 שנים, על הילד ללמוד לקרוא ולכתוב.

לפעמים ,ישנם ילדים שבמהלך ההתפתחות, מראים הפרעות שפה ודיבור (כמו גמגום או שיבושי היגוי). כדאי לציין כי לקשיים אלו ישנם השלכות רבות מבחינת הביטחון העצמי של הילד ושילובו החברתי. לכן, טיפול בשנים הראשונות לחיי הילד אצל קלינאית תקשורת מאפשר לילד לשפר את דיבורו באופן מוקדם ויעיל, תוך כדי שהוא רוכש כלים להתמודדות חברתית ומעלה את הביטחון העצמי כדי להתכונן לשלב הבא של קריאה וכתיבה.

מחקרים רבים בארץ ובעולם מראים כי ילדים בעלי התפתחות תקינה כמו גם ילדים הסובלים מהפרעות שפה רוכשים את המנגנון הפונטי של הדיבור עוד טרם הלידה. לאחר הלידה, בסביבות גיל שנה, הילד מתחיל להתאים צליל – משמעות וכך מייצר את הפונמה (phoneme) במוח. פעילות זו כמעט נעשית באופן אוטומטי (דרך הערוץ השמיעתי ובעזרת חיזוק בדיבור יום- יומי).

כך הילד מפתח את יכולת רכישת השפה המדוברת. תהליך זה הוא תהליך קוגניטיבי המחייב קשב. כשילד הוא בן 4-5 שנים, הוא מראה יכולת לזהות אותיות. לעומת היכולת "הטבעית" לדבר, הכתיבה היא המצאה של בן האדם, לכן אין במוח מנגנונים שמיועדים לפענח כתב והילדים צריכים לבנות את המערכת.

לילדים רבים יש "דחף" ללמוד (לפעמים הם כאלו שחוו הפרעות שפה בילדות אולם יתכן שהם ילדים עם התפתחות שפה תקינה). ישנן עדויות אחדות שהדחף ללמוד הוא תוצאה של תהליך איטי ומצטבר. ידוע כי הילדים מתחילים לגלות עניין בדברים שבהם הם "מצטיינים". ככל שהילד מגלה הצלחה במיומנות , כך הוא יוסיף להתעניין בה (לדוג' זיהוי מספרים, התאמת כמות למספר). לאחר ניסיונות של הנאה, הילד מרבה לעסוק במיומנות ומרחיב את הידע שלו בנושא. לפעמים יש ילדים שלומדים בתהליך למידה על פי דגם (modeling). תהליך זה נעשה על ידי חיקוי של ההורים/מורים שמבחינתם הם מהווים דוגמא לכשרון וליכולת.

הילדים לומדים דרך חיקוי הדגמים באופן בלתי מודע ונהנים מהלמידה. לכן, תהליך הקריאה הוא תהליך שכבר התחיל בגיל צעיר יותר, איפה שהילד שואל שאלות ומנסה להבין את הסביבה עד שמתחיל ללמוד באופן עצמאי. אם מעודדים את הילד להפעיל את מוחו "כמכשיר למידה" , הוא יהיה מסוגל יותר לקבל תוכניות לימוד מורכבות כמו הקריאה בגיל גן חובה. לכן ילד שעולה לכיתה א', חשוב לבדוק ולחזק אצלו את היכולות השפתיות.

מה חשוב לבדוק בילד לקראת עליה לכיתה א'?

  • אוצר מילים רחב.
  • היכרות עם מושגים שפתיים כמו הפכים, צבעים, צורות, ידע של קטגוריות שונות למשל "כלי בית".
  • יכולת להגדיר הגדרה פשוטה "שמלה זה בגד שלובשות בנות".
  • יכולת לתאר תמונה במספר משפטים.
  • הבחנה שמיעתית בין מילים דומות, כמו: דג-דק, קוף-תוף.
  • זיהוי של הצליל הפותח או הסוגר במילה.
  • חריזה.
  • חלוקת מלים להברות.
  • הכרת אותיות הא"ב.
  • כתיבת השם.
  • הבנת הקשר בין צלילי השפה לבין הייצוג הגרפי של האותיות.

חשוב מאוד עוד בגיל גן חובה, לבדוק מהן היכולות השפתיות והידע במודעות פונולוגית כגון חלוקה מילים בהברות, זיהוי צליל פותח, צליל סוגר, זיהוי אותיות, כדי שכבר בשלב זה הילד יתחיל להבין מהם חוקי הקריאה ומהם דורשים ממנו בתהליך זה. מומלץ להיעזר בקלינאית תקשורת בגיל גן חובה כדי לתת להורים את ההדרכה מתאימה בהתאם לשלב התפתחותי בו הילד נמצא.