בשנים האחרונות, בעזרת תוכנות ממוחשבות יש אפשרות לראות את קולנו!

מה זה אומר? בזמן שאנחנו מדברים, אפשר להקליט את קולנו ולאחר מכן, לנתח את ההקלטה על ידי ניתוח אקוסטי של הקול.

לאחרונה נעשה שימוש רב בתוכנות אלו כדי ללמוד באופן מחקרי מהם הסימנים שמופיעים בדיבור לא תקין כמו הפרעות שפה, גמגום, שיבושי היגוי והפרעות קול.

בעקרון בעולם ובארץ, ישנו שימוש קליני לבדיקה זו באבחון ובטיפול בפרעות קול. דרך בדיקה זו אפשר להתרשם איך ומה הוא השימוש בקול שנעשה. אנשי מקצוע שעושים שימוש רב בקולם במהלך יום העבודה כמו מורים, מרצים, אנשי עסקים, זמרים, שחקנים, עורכי דין ועוד יכולים להרגיש עייפות קולית ופגיעות ישירות במיתרי הקול שמשפיעים על איכות הקול במהלך יום עבודה . לכן, מומלץ לבדוק מה היא יכולת הדיבור שלהם ולתת להם כלים איך לשמור על בריאות קולם במהלך עבודתם.

מחקרים רבים בוצעו בשנים האחרונות על מנת להגיע לקונסנסוס בהגדרה מהו הקול התקין …. אך הדילמה עדין קיימת. מרכיבים רבים  אקוסטיים (עוצמה, קול, רעש ), רגשיים (מצב רוח, סיטואציה של הדיבור) ופונטיים (שינויים של העיצורים בתנועות בזמן הדיבור) מתערבבים בזמן הדיבור. לכן, כל כך קשה להגיע למסקנה מהו "קול תקין", גם בארץ וגם בשאר העולם. בתמונה שלמטה אפשר לראות את הפקת התנועה "E".

תמונה ניתוח קול

בכחול למעלה, זה הסיגנל (הקלטה) ומתחת, הניתוח האקוסטי. השורות האדומות, הן הפורמנטים–מקומות של התהודה –. בפורמנטים, הקול שנוצר ממיתרי הקול, עובר דרך הפה עד הפקתו בשפתיים. הקו הכחול, למטה, מראה את התדר הבסיסי של הקול (fundamental frequency) שזה הצליל הראשון שיוצא ממיתרי הקול ובדרך ליציאה מהפה, מתמלא בהגברה או הפחתה של התהודה.

בדיקה זו היא אובייקטיבית וללא נזק לגוף, נעשית על ידי הקלטה דרך מיקרופון בלבד. חשיבותה היא חלקית כי נדרשת הערכה נוספת של קלינאי / קלינאית תקשורת המתמחה בתחום הקול לצורך קביעת פרופיל הדובר. באמצעות הבדיקה ניתן להתרשם כיצד הדובר מנצל את האוויר שיוצא מריאותיו באמצעות ניצול מערכת הפה והפנים בזמן הדיבור. כאשר יש פגיעה במיתרי הקול, התוכנה תיתן ערך שנקראה jitter לא תקין. באם מדובר בקושי בניצול האוויר, הערך שנקרא shimmer יהיה לקוי. לפעמים הקושי הוא בשני המרכיבים האלו ביחד. טרם ההגעה לבדיקה אצל קלינאית תקשורת, נדרשת בדיקה ראשונית אצל רופא אף אוזן גרון המתמחה בקול כדי לקבל מידע על קיום או היעדר ממצאים במיתרי הקול.

אני מזמינה אתכם להתייעץ עמי, קלינאית תקשורת בעלת ניסיון של 20 שנים בטיפולי קול . בדיקה שלי יכולה לעזור לבעלי מקצועות כמו מורים, זמרים, שחקני תאטרון ואנשי מקצוע שעובדים עם קולם על מנת למצוא עבורם פתרון מהיר ואפקטיבי לקשיים בקול.