במהלך עשרים השנים האחרונות, חלה בעולם עלייה במודעות למקצועות השונים בהם נדרש שימוש בקול ובדיבור. בפרק זמן קצר יחסית, איכות הקול של אלו שעושים שימוש רב בקולם מתדרדרת, ולאורך זמן, עלולות להיווצר פגיעות ישירות במיתרי הקול.

אנשי מקצוע שעושים שימוש רב בקול עלולים להרגיש עייפות קולית במהלך יום העבודה. לדוגמה, זמרים, שחקני תיאטרון / מחזות זמר, זבנים, מורים / גננות / מרצים, מזכירות, טלמרקטינג, מנהלים, קריינים, חזנים / מורי תלמוד תורה / שליחי ציבור.

הפרעות קול בקרב אנשי מקצוע היא תוצאה של דיבור מרובה במהלך יום עבודה ובהפעלה לא תקינה של מערכת הקול בזמן העבודה. במקצועות אלו, האנשים נוטים להיכשל בשמירה על איכות הקול עקב דיבור ללא הפסקות. ועוד יותר, ישנם כמה הרגלים ביחס למקצוע: לדוגמא, מקצועות הקשורים בטלמרקטרינג חייבים לדבר מהר. בנוסף לדיבור מרובה, למורים / גננות קיימת דרישה לשירה בהתאם לתוכניות לימודיות. לפעמים אנשי מקצוע מצריכים לדבר במקומות שונים או בסביבה של רעש / מוזיקה / קולות של אנשים אחרים ומרבים להתאמץ כדי להגיע לקהל הרב. לכן חשוב מאוד להבין כי במקצועות אלו, הדובר גם צריך לשמור על בריאות הגוף, תזונה ושינה מומלצת כדי לתת לגוף את מקסימום טיפול.

אם כן, מתי מתחילים טיפול קול לאנשי מקצוע?

ראשית, במידה והאיש מקצוע סובל מצרידות יותר משבועיים רצופים, זקוק להגיע לבדיקה של רופא א.א.ג מומחה בהפרעות קול. מומלץ לבצע בדיקה דרך פיברוסקופיה. שיקול נוסף וחשוב הוא למרות קיומה של אבחנה מרופא א.א.ג, איש המקצוע צריך לרצות את הטיפול (טיפול=שינוי). לכן בשלב הזה יש מספר שאלות מאוד חשובות שכדאי לעשות:

איך המאובחן מקבל את העובדה שיש לו נזק בקולו (ו"בגופו")?

מה הוא מרגיש כלפי הפרעת הקול?

איך הוא יכול לעזור לטיפול?

מה מידת המוכנות שלו לרכוש הרגלים חדשים?

יתר על כן, במידה ומחליטים על טיפול, צריכים לתרום זמן לתרגול באופן יום יומי (כ- 10 דקות). לכן, כשהטיפול מתחיל על הדבר להבין מה הוא "טון דיבור מתאים לו לפי צורת הגוף" לעומת הטון דיבור שהוא משתמש כי "התרגל לו"/ "נעים לו"/ "סקסי יותר".

לאור כל האמור לעיל, מהניסיון שלי בקליניקה, עקרונות הטיפול מבוססים על הממצאים שהתגלו בבדיקה א.א.ג, בהתאם לערכת קול שנעשה, בהתאם לאישיות של הדובר, הטיפול צריך להיות יעיל וקצר זמן, ומחייב את המטופל לתרגול יום – יומי.

במהלך טיפול קול עובדים על ארבעה תחומים משמעותיים: חיזוק מערכת הנשימה, תיאום אוויר בזמן הדיבור כדי לא להשתמש באוויר רזידואלי, התאמת טון דיבור לטון הטבעי של הגוף, שימוש בתהודה קדמית כדי לחזק את איכות הקול.

לסיום, אני ממליצה לכם לצפות בתרגילים הבאים כדי לשמור על קול בריא:

https://www.youtube.com/watch?v=_NYuCP4kJZI