במהלך עשרים השנים האחרונות, חלה בעולם עלייה במודעות למקצועות השונים בהם נדרש שימוש רב בקול ובדיבור. בשנת 1999 נקבע כי מידי שנה יצוין ב- 16 לאפריל "יום הקול הבין- לאומי". ביום זה מתקיימות בעולם פעילויות רבות שמטרתן להעלות את המודעות לשמירה על קול תקין, במיוחד במקצועות בהם נדרש דיבור רב לאורך שעות היום.

השנה אורגן כנס מחוזי המיועד למורים, מרצים, סטודנטים ומתמחים בהוראה, בחסות המכללה האקדמית לחינוך ע"ש "קיי" בבאר שבע. הכנס נערך בשיתוף פעולה עם מחלקת א.א.ג ומכון שמיעה ודיבור במרכז הרפואי האוניברסיטאי "סורוקה", הפיקוח על החינוך המוזיקלי במחוז דרום במשרד החינוך ושירותי בריאות "כללית" מחוז דרום.

ההרצאות השונות בכנס הועברו על ידי נציגי המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה: דר' יובל סלוביק (רופא א.א.ג) וגב' מאשה לפידות, קלינאית תקשורת ממכון שמיעה ודיבור. נציגת המכללה לחינוך ע"ש קיי ומכון שפה ודיבור ב"שירותי בריאות כללית" מחוז דרום היתה דר' קלאודיה אנבה, קלינאית תקשורת.

בסוף הערב הדגימו תלמידי פיתוח קול מהקונסרבטוריון "שער הנגב" בניצוחה של גב' אליטה צייטלין שימושים שונים בקול בשירה. מארגנות הכנס, דר' מיכל ינקו, ראש ההתמחות במוזיקה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש "קיי" ומרכזת תחום המוזיקה במשרד החינוך ודר' קלאודיה אנבה, קלינאית תקשורת, מרצה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי, סברו כי השנה יש להקדיש את הכנס להעלאת המודעות לשימוש נכון ותקין בקול על מנת למנוע נזקי צרידות לאנשי הוראה, החל מהיותם סטודנטים ומתמחים לחינוך.

כנס מחוזי לציון יום הקול הבין-לאומי

במחקרים שונים עולה כי אנשי הוראה מתייחסים להפרעות בקולם רק כשהמצב הוא חמור מאוד ואיכות הקול דלה. במשך שנים הם סובלים מצרידות ללא יכולת ריפוי בזמן מנוחה. שורש הבעיה הוא כשמורה צרוד מאבד את היכולת להשתמש בקולו באופן איכותי ביום יום ובמיוחד אחרי יום עבודה.

השלכות הידרדרות איכות הקול הן גם על המאזין. מסתבר כי בני אדם רגישים מאוד לשינויים בקול ולכן שימוש בקול "צרוד" או "לא איכותי" משפיע באופן משמעותי ובעיקר באופן "שלילי" על התקשורת ההדדית. לכן, חשוב ללמוד איך לשלוט על קול תקין ולשמור עליו במהלך יום עבודה, במיוחד בקרב אנשי הוראה, שהשפעתם כמודל לחיקוי עבור תלמידים גדולה מאוד.

מרבית אנשי המקצוע אינם מודעים לאופן הפקת הקול שלהם, ולמרות זאת מדברים "ללא הפסקה" במהלך 6-8 שעות רצופות (בנוסף לשעות דיבור בטלפון במהלך היום, ובדרך הלוך וחזור לביתם). כתוצאה מעייפות קולית, נסגרים מיתרי הקול באופן חלקי תוך שהם מפעילים עומס גבוה על השרירים שמסביב לצוואר, תופעה שגורמת לקול להתחיל להישמע "צרוד" ו"מחוספס". הקול הנוצר במיתרי הקול, מוגבר על ידי תהודה בזמן שעובר דרך הגרון, הפה והאף. לעיתים, לחץ מיותר במהלך הדיבור משפיע על איכות הקול ועל עוצמתו. ניצול נכון של מערכות אלו בשילוב עם הגיית עיצורי השפה באופן סדיר ומשוחרר, מסייעים להפקת קול באיכות טובה יותר.

לפעמים, חווים דוברים צרידות פתאומית שגורמת לאובדן השליטה בקול. מחוסר ברירה הם ממשיכים לדבר כרגיל אך בטון נמוך יותר, דבר שמעייף את מיתרי הקול.

סיבות נוספות לצרידות הינם יבלות, פוליפים או ציסטות, דלקות גרון, עלייה במיצי קיבה בשל צרבת או ריפלוקס .

לחץ נפשי גם הוא עלול להשפיע על יכולת הפקת הקול. למרות שמבחינה פיזיולוגית אין כל בעיה במיתרי הקול, הדובר אינו מצליח להפיק את הקול.

גורם נוסף לצרידות הוא פגיעה נוירולוגית שגורמת לשיתוק של אחד המיתרים בעוד השני ממשיך בפעולתו. במקרים אלו, הדובר נוטה ללחוץ יתר על המידה במיתר התקין כדי לפצות על חוסר התפקוד של המיתר המשותק. למרות זאת נותר הקול מחוספס ולא נעים לאוזן.

הטיפול בקול

קיימות שיטות שונות, בארץ ובעולם, לטיפול בקול. בשיטות השונות קיימת מטרה דומה: לתת לדובר מידע לאיתור ופיתוח המודעות לגורמים שמפעילים את הקול באופן בלתי תקין. בנוסף, במהלך התרגול הדובר בעצמו מצליח ללמוד איך לשנות את צורת דיבורו וכך מאזן את מערכת הקול, תוך חיסכון במאמץ קולי בזמן דיבור ביום עבודה.

במהלך טיפול קול, הדובר מקבל הדרכה כיצד למנוע פגיעות ישירות בקול שהופכות לאורך זמן להפרעות קול כרוניות. באופן עקרוני, במהלך הטיפולים מדריכים את הדובר איך להשתמש בקולו בסיטואציות שונות כמו קריאה, שירה ודיבור בעוצמה גבוהה ובלחש, בהתאמה ליכולת הגופנית והאישית של הדובר.

טיפים לשמירה על קול תקין

במידה ומופיעים סימנים ראשונים להפרעות קול, כגון: כאבי גרון, שבירה של הקול, צרידות, עייפות קולית בשימוש ממושך בקול, צורך תכוף בכחכוח או יובש בגרון, זה הזמן לקבל הדרכה לשמירה על קול בריא.

להלן מספר טיפים שיעזרו למנוע הפרעות שונות בקול ולשמור על דיבור תקין:

  1. מומלץ לשתות 2-3 ליטר מים ביום, לא קרים מידי כדי לא לפגוע במיתרי הקול.
  2. מומלץ להימנע מדיבור קולני או דיבור בלחש כדי לא ללחוץ יותר מדי על מיתרי הקול.
  3. להתמיד לדבר קרוב לבן השיח האחר, כדי לא לגרום לעליה בעוצמת הקול וללחוץ יותר מדי במיתרי הקול.
  4. להימנע מדיבור במקום רועש. רעש גורם לעליה אוטומטית של הקול ודיבור בעצמה גבוהה.
  5. לדבר ולשיר בטון הקול הכי מתאים לגוף. שימוש בקול נמוך או גבוה מידי מהיכולת של מיתרי הקול גורם ללחץ במערכת הנשימה והדיבור.