פיתוח השפה על ידי משחק הדדי

כשאנו חושבים על משחק משותף עם ילדים, הדרך שבה אנחנו משחקים את המשחק עם ילדנו היא שהופכת את החוויה למלמדת.

כיצד בניית מגדל מקוביות מסייעת בפיתוח השפה?

משחק של בניית מגדל מתאים לילדים החל מגיל שנה. כאשר במסגרתו הילד לומר את חוקי התנהלות, פיתוח תקשורת הדדית ויכולת למשחק משותף, פיתוח והרחבה של אוצר המילים, פיתוח יכולת בניית משפטים ושימוש נכון בפעלים, פיתוח וביטוי רגשות ותחושות, פתרון בעיות מילוליות.

עקרונות המשחק : מטרת המשחק הינה לבנות מגדל קוביות בליווי בוגר / הורה, להשתדל להגיע למגדל גבוה ככל האפשר ואז לפרק אותו בעזרת נגיעה קלה.


מה למעשה אנחנו רוצים לפתח?

  1. פיתוח תקשורת הדדית / פיתוח משחק משותף : הילד וההורה בונים יחד את המגדל ואילו במהלך המשחק מתחילים לבנות בתורות. בשלב מתקדם יותר של המשחק, הילד יבחר בין 2 קוביות לפי צבע / צורה / החלטה חופשית (בא לי!) / גודל לפי הרמה הקוגניטיבית והשפתית של הילד. העיקרון של הבחירה הוא שכבר מגיל קטן אפשר לפתח את "כוח הבחירה" בין 2 אופציות בלבד וזאת לצורך פיתוח ה"ביטחון העצמי" של הילד בשילוב עם פיתוח השפה. בזמן הבחירה, הילד נדרש לדבר, אולם יש ילדים שרק מצביעים על הפריט הרצוי.
  1. פיתוח אוצר מילים ושימוש בפעלים : במהלך המשחק יש חשיבות להרחבת אוצר המילים לפי הגדרות שונות של צבע / צורה / גודל. כמו כן, יש חשיבות לשימוש בפעלים מתאימים בעיקר בזמן הווה (לדוג' פעלים כמו לבנות, להתפרק, ליפול, לרצות). בזמן המשחק, חשוב לציין את הפועל ברבים כמו "אנחנו בונים מגדל"!. כשאנחנו עושים משהו ביחד, לילד קל יותר לקבל.
  1. פיתוח בניית משפטים : במהלך המשחק, ההורה מעודד שימוש במילים ראשונות כמו "עוד", "הנה", "בום" (כשנופל), "קח". כמו כן, אפשר להשתמש בצרוף של מילים במשפטים קצרים כמו "עוד קובייה", "רוצה עוד", "לא מתאים". זו הדרך הקלה ביותר לעזור לילד לפתח משפטים פשוטים. לפעמים קורה שהילד אומר את המילים עם שיבושי היגוי לכן בתור של ההורה אפשר לתת דוגמה לאיך אומרים את המילה בצורה נכונה, ולבקש מהילד לחזור על המילה.
  1. פיתוח רגשות : בזמן שבונים את המגדל, מוחאים כפיים כדי לחזק את יכולת הילד להתמיד במשימה. כשמסיימים לבנות אותו, מעודדים עם הקריאה "כל הכבוד"!. לאחר מכן, כשהמגדל נפל פתאום נאמר "אוי… המגדל נפל" אפשר גם להדגיש כי אנחנו עצובים עקב נפילת המגדל, אך מיד יכולים לחייך כי אפשר להרכיב אותו שוב.  
  1. פיתוח פתרון בעיות מילוליות : למשחק יש חשיבות בתפיסת המציאות והוא מחדד את פיתוח החשיבה על פתרון לבעיה: המגדל הבנוי התפרק … וכבר איננו… אז מה עושים? על ההורה חובה לספק את התשובה – "המגדל נפל… ואנחנו בונים אותו שוב".אם הילד נמצא בין גילאי שנה וחצי לשנתיים, ועדיין לא הופיעו המילים הראשונות, גם במהלך משחק או בשגרת היום יום, מומלץ להיעזר בקלינאית תקשורת כדי לתת להורים את ההדרכה המתאימה בהתאם לשלב התפתחותי בו הילד נמצא ולצמצם פערים בהתפתחות השפה בעתיד.