הורים יקרים,

חנויות הצעצועים מלאות במשחקים העוסקים כמעט בכל נושא: פיתוח החשיבה, פיתוח היצירתיות, פיתוח העצמאות לצד משחקים שמטרתם לגרום כיף והנאה.

במאמר זה אתייחס לשאלה שרלוונטית לכל ילד, וכחלק מתפקידי כקלינאית תקשורת, אני נשאלת לגביה פעמים רבות, והיא: כיצד לבחור משחק שיתאים לילד?

תחילה, יש להבין את הצורך של הילד. כדי שתוכלו לדעת מה לקנות, ולקבל את ההחלטה שהמשחק אכן טוב, יש להתייחס לדברים הבאים:

– בן כמה הילד?

– מה הוא אוהב לעשות? מה תחומי העניין שלו?

– האם יש מספר אפשרויות לשחק במשחק?

– מה ההוראות של המשחק? האם ניתן להבין אותן בצורה פשוטה וברורה?

במאמר זה אתייחס לגיל הילד והמטרות שמאפיינות כל גיל:

חשוב להבין שלכל גיל יש מטרות משלו. כאשר אנו מדברים על ילד עד גיל שנה, מטרת המשחק היא למשוך את תשומת ליבו, שישים לב להבעות פנים, לתנועות, להתנהגות שלנו. אנו רוצים שהילד יצור קשר עין, יקשיב לנו ויפיק צלילים משל עצמו. לכן מומלץ לבחור משחקים המפיקים קול ויוצרים עניין, וכמובן משחקים שמפתחים את יכולות השפה.

כאשר מדברים על ילד מגיל שנה עד שלוש, מטרת המשחקים היא לסייע לתנועה ולתרום להתפתחות המוטורית שלהם וללמידה. כאשר מגיעים לבחור משחקי קופסה בגיל זה, כלומר, משחקים הדורשים ישיבה וריכוז לאורך זמן, עלינו לבחור משחקים שיוכלו להרגיל את הילד לשבת וליהנות ממשחק שקט. משחקי הקופסה מאפשרים לילד להיחשף לאוצר מילים חדש, ולתרגל טכניקות חשיבה כמו התאמות, זיכרון, יצירת זוגות, קבוצות ועוד.

ביחס לילד בן שלוש עד גיל שבע שנים, המטרה היא לפתח את החשיבה ויכולות הארגון של הילד. בגילאים אלו, נבחר למשל משחק רביעיות או משחקי קלפים אשר עוזרים לילד לאסוף מידע, לזכור פרטים, לדעת לבקש ועוד.

לבסוף, לגבי גיל שבע ומעלה, ההמלצה בגיל זה היא לבחור במשחקי חשיבה: דמקה, ארבע בשורה. כאשר הרעיון הוא ללמוד כיצד לתכנן, לפתח אסטרטגיה ויכולות תכנון וחשיבה בצורה נכונה על מנת להצליח ולנצח.

לסיכום, זכרו כי משחק משותף הוא הזמן שלכם עם הילד. כאן המקום לפנות את הזמן רק לפעילות המשותפת ולהתנתק ממטלות היום-יום. בעת בחירת משחק, חשוב מאוד הרצון של הילד מהווה חלק חשוב, כך שהילד יוכל ליהנות שוב ושוב מאותו משחק, ותמיד יחזור לשתף פעולה.

כלל חשוב נוסף, הוא לבחור משחק שיפתח את התחומים שדורשים חיזוק. כך שתמיד הילד ילמד דברים חדשים.

טיפ אחרון וחשוב לא פחות: גם אם בחרתם משחק עבור הילד לפי הכללים המוזכרים, יתכן והילד לא יתחבר למשחק. במקרה כזה, שבו הילד מסרב לשחק, ייתכן והמשחק אינו תואם את צרכיו כרגע. לכן, רצוי שלא לכפות את המשחק על הילד. בהמשך, עם הזמן, ניתן לחזור אליו שוב.

אם אתם הורים לילדים שמתקשים ביכולת המשחק וגם קיימים קשיים בהתפתחות השפה יש מקום לפנות לקלינאית תקשורת כדי להתאים את הטיפול לצרכים של הילד. במהלך הטיפולים, תוכלו לקבל הדרכה כיצד לשחק עם המשחקים כך שיעזרו לפתח את כישורי השפה והדיבור של הילד ואת היכולות שלו לחשיבה, יצירתיות ועצמאות. זכרו כי בעזרת הדרכה מתאימה, ההורים עוזרים לילד לפתח את השפה באופן יום יומי, בהתאם לתחומי העניין של הילד, בהתאם לגילו וכמובן לפי עקרונות המשפחה. אתם ההורים מהווים מרכיב פעיל בשיפור יכולת הדו-שיח של הילד, ונדרשים לשפר את האופן שבו אתם מאזינים לדיבורו של הילד ואת הדרך בה תעבירו לו באופן תקין, מה הם חוקי השפה והדיבור שעליו להפנים. כמו כן, דרך משחקים מתאימים לילד ההורים מחזקים את סוג התרגול שיביא להצלחתו של הילד לשיפור את דיבורו.

בהצלחה!