שיבושי היגוי וקושי בהתפתחות השפה והדיבור יכול להשפיע על תחומים אחרים בהתפתחות הילד. ילד שמתקשה להגיד מילים באופן תקין, והסביבה מתקשה להבין אותו, יכול להרגיש מתוסכל ועצבני בסיטואציות יום-יומיות פשוטות. כתוצאה מכך, ילדים בגיל הרך, יכולים לפתח חוויה רגשית שלילית לקשיי השפה. בנוסף, הם עלולים לפתח קשיי התנהגות משניים, כמו להרביץ או לנשוך כי אינם מצליחים לבטא את הרגשתם או רצונם באופן מילולי.
יש לשים לב כי ילד עם שיבושי היגוי ודיבור, שאינו מובן בסביבתו, חווה כישלון בתקשורת הדדית עם האחר. בהתאם לטמפרמנט – אופיו של הילד, יכול קושי זה להשפיע לרעה בלימוד השפה.
ילד שמתקשה בדיבור, ימנע מלנסות ללמוד את השפה דרך החיקוי, שהיא ערוץ הלימוד הקל ביותר. למרות שהוריו יבקשו ממנו לחזור על המילים, הוא לא יתאמץ להגיד מילים אלו כפי שצפוי היה שיקרה בתהליך התפתחותי תקין.
במחקרים רבים נמצא, כי צלילי הדיבור נרכשים בסדר היררכי מתאים לכל שפה, ולכל צליל ישנו טווח גיל נרכש נורמטיבי. למרות זאת, ילדים רבים משבשים הגאים (צלילים) שונים בדיבורם. היות שכן, יש חשיבות רבה באבחון שפה ודיבור של ילדים בכל אחד מהשלבים כדי לבחון את אורך וצורת רכישת צלילי השפה.
אבחון וטיפול בשיבושי היגוי
במהלך האבחון, אפשר לגלות מה הם הצלילים המשובשים, האם העיכוב ברכישת העיצור מתאים או לא מתאים לגיל הילד, האם השיבוש בהיגוי הוא עקבי (קבוע) או אקראי.
כמו כן, חשוב לבדוק באיזה תדירות מופיעים הצלילים המשובשים, באיזה מקום במילה הצליל משובש ובאילו תהליכים פונולוגיים עושה הילד שימוש בזמן בניית מילים ומשפטים. לא פחות חשוב להקדיש תשומת לב לרמת מובנות הדיבור של הילד בהתאם למקובל לגילו.
בהתאם לממצאי האבחון, תיקבע החלטה האם הילד זקוק לטיפול, מה תדירות הטיפול, מהו אופן הטיפול (פרטני/הדרכת הורים) ומה הן מטרות הטיפול.
בהתאם לשיטת "מלודי פון", השיטה הטיפולית שפיתחה ד"ר קלאודיה, קלינאית תקשורת – שיפור ברכישת העיצורים המשובשים נעשה בהתאם להיררכיית רכישת השפה. בנוסף, מאותגר הילד לתכנן את הצליל המבוקש על ידו או להיפך, הוא מתבקש לחפש את הצליל לפי יכולתו להפיק צליל קרוב לצליל המשובש.
בתהליך לימוד זה, הילד פעיל בחיפוש הצלילים בתוך הפה בהתאם לדגם הנדרש. במהלך האימון, החוויה החיובית של חיפוש הצליל וההצלחה בסופה, משפיעה באופן חיובי על רצונו של הילד לשפר עוד הגאים (צלילים).
תהליך תיקון שיבושי היגוי ושפה הינו תהליך ארוך בן מספר חודשים במהלכו הילד מבין כי "יש לי את השיבוש/חוסר של צליל (עיצור או תנועה)". בשלב הבא, הילד בעצמו, על ידי עבודה בדגם המתאים יחד עם המטפל או ההורים, מזהה על ידי חיקוי, ניסוי וטעיה איך להגיע לצליל הנכון ולשפר אותו במידת האפשר. בהמשך, יפנים הילד את הצליל המתוקן ויישם את התיקון בכל מילה בפרט ובדיבור השוטף שלו בכלל.
הצלחת התהליך קשורה במידה רבה למידת האקטיביות של ההורים וקרובי המשפחה בחיזוק היכולות של הילד, בהקפדה על חזרות על המילים כדי שהילד יוכל ליישם את העיצור שלמד בכל המילים (זה כאילו "תרגילי התעמלות" להגאים).
ככל ששרירי הפה יהיו יותר חזקים, כך ישתפרו התכנון והיכולות של הילד והוא יצליח בעצמו לתקן באופן ספונטני את דיבורו.
בשיטת "מלודי פון" הילד הוא האחראי על השיפור והתיקון של דיבורו, בהתאם ליכולת הקוגניטיבית שלו. הוא חייב ליהנות מהתהליך, כדי שיצליח לתקן ולשפר את הגייתו .
היות שכן, בשיטת "מלודי פון" מושם דגש כי הילד אחראי להתאים את עצמו לדרישה הסוציו תרבותית שקיימת בכל שפה.
בכל שאלה או התלבטות לגבי הצורך בטיפול – אל תהססו – שלחו אלינו מייל – עם פרטי המקרה או צרו קשר בטלפון: 072-3307575
הרצאה: פיתוח מיומנויות שפה לקראת לימוד קריאה
האם אתם קבוצת הורים לילדים העולים לכיתה א' שעדין אינם שולטים בשפה? סיימתם לא מזמן את לימודי החינוך ואתם מיועדים לחנך את השכבה הצעירה.
מיומנויות השפה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז
הקניית שפה לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז דורשת מיומנויות מיוחדות. אם אתם עובדים עם ילדים או אתם הורים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז.
סדנא: לפיתוח מיומנויות הקראת סיפורים
רוצים ללמוד טכניקות שונות לפיתוח יכולת הקראת סיפורים לגיל הרך? מסתבר שלא מספיק רק להקריא סיפור אלא נכון גם לשלב את הילד בהקראתו.
ד"ר קלאודיה אנבה – קלינאית תקשורת