הורים יקרים,

חודש יולי כבר מאחורינו… חודש אוגוסט הוא הזמן המתאים כדי להכין את הילדים לקראת השנה החדשה.

מאמר זה מיועד להורים לילדים שעולים לכיתה א'.

במאמר תוכלו ללמוד כיצד להתכונן לשינוי המרגש בשלב זה של החיים

 

הכנה לכתה א' הוא כינוי לשלב התפתחותי, בו הילד בשל לעבור מן הגן אל בית הספר.

השינוי במסגרת החינוכית חל סביב גילאי 6-7 שנים. לא מדובר על "שלב התפתחותי" מוגדר, אלא על תהליך הדרגתי שהוא אפילו רחב יותר, ומתרחש בין גילאי 5 ל-8 שנים. בתקופה זו מתפתחים ומבשילים יכולות וכישורים המאפשרים לילד ללמוד מיומנויות שונות. למשל, היכולת לשבת ליד השולחן למספר שעות ביום, היכולת להתרכז ולהקשיב למורה, היכולת לציית להוראות ולעמוד במשימות שונות ועוד. בנוסף, בגילאים אלו אמורה להבשיל גם יכולתו של הילד להסתגל לשינויים.

 

אז מה נדרש מילד לדעת בעת כניסתו לכיתה א'?

קיימות מגוון יכולות הנכללות תחת השם הכללי "מוכנות לכיתה א'", בהן יכולות פיזיות-מוטוריות, יכולות קוגניטיביות (חשיבתיות)-שפתיות, יכולות רגשיות וחברתיות. כאשר קיים חשש שילד בגן חובה אינו בשל לעלות לכיתה א', נהוג לערוך לו אבחון בשלות, הכולל הערכה מקיפה של כל אחד מן התחומים הללו. אתן כמה דוגמאות ליכולות הנדרשות מן הילד בכל אחד מן התחומים:

יכולות פיזיות-מוטוריות – מוטוריקה גסה: הליכה קדימה ואחורה בקו ישר, קפיצה, דילוג, ריצה. מוטוריקה עדינה: אחיזה נכונה של העיפרון, שליטה בתנועות ציור וכתיבה, גזירה, הדבקה.

יכולות קוגניטיביות – הילד מעוניין ללמוד, מסתקרן ושואל. בעל יכולת לחשוב חשיבה לוגית, ולהבין באופן מופשט והגיוני, יכולת התמצאות במרחב, טווח תקין של ריכוז וקשב, הפרדה בין עיקר לטפל, זיכרון חזותי, זיכרון שמיעתי (חזרה על 6 פריטים, חזרה על משפט מורכב). יכולת כללית לשמירה על סדר וארגון, יכולת התארגנות טובה.

יכולות שפתיות – אוצר מילים רחב והיכרות עם מושגים (הפכים, צבעים, צורות, שמות של קטגוריות כמו "חיות", "כלי תחבורה"), יכולת להגדיר הגדרה פשוטה, יכולת לתאר תמונה במספר משפטים. הבחנה שמיעתית (בין מילים דומות, כמו: דג-דק, קוף-תוף), ניצני אוריינות – בשלות לרכישת קריאה וכתיבה, למשל: מודעות פונולוגית (זיהוי של הצליל הפותח או הסוגר במילה, חריזה, חלוקת מילים להברות).

בשלות רגשית וחברתית – יכולת הסתגלות למערכת החדשה ולדרישותיה, מיומנויות חברתיות, יכולת התמודדות עם שינויים, פתרון בעיות, דחיית סיפוקים, עצמאי ובעל בטחון עצמי.

תחום נוסף שקיים הוא יכולת חשבונית (או "מוכנות לחשבון"). למשל, חשוב שהילד ידע לספור קדימה ואחורה (גם מעבר ל-10), למנות פריטים קדימה ואחורה (עד 10), לזהות ספרות (שיום וכתיבה), יהיה בעל תפיסה שמיעתית (איזה מספר בא אחרי 5? איזה מספר בא לפני 8?), יכולת התאמת כמות, יכולת לפתרון בעיות פשוטות.

במהלך בדיקה של תחומים אלו ניתן לבדוק מהן הנקודות ה"חזקות" ומהן הנקודות ה"חלשות" ובכך לעזור לילד ולקדם אותו (למשל על ידי מתן טיפול של קלינאית תקשורת לשיפור יכולות השפה, מרפאה בעיסוק לשיפור החלק המוטורי ויכולת הארגון, או מורה להוראה מתקנת).

משתנים חשובים נוספים אשר נלקחים בחשבון בהחלטה על מעבר לכיתה א', דווקא לא קשורים לבשלות יכולות הלמידה. כדאי לבדוק למשל מה יקרה עם החברים הקרובים מן הגן, האם הם עולים לבי"ס או נשארים שנה נוספת בגן. כדאי גם לבדוק עם הילד מה רצונו – להישאר שנה נוספת בגן או לעלות ל-א'. בכל מקרה של התלבטות אם הילד מוכן ובשל לעלות כיתה א' או שכדאי שיישאר שנה נוספת בגן, כדאי ורצוי להתייעץ גם עם הגננת, שמכירה אותו היטב, וגם עם פסיכולוגית הגן.

במקרה של ילד אשר נמצא בטיפול אצל קלינאית תקשורת – ניתן לשקול ביחד איתה מה יכול להיות הכי טוב מבחינת הילד וכיצד ניתן לקדם אותו במידת הצורך.

לפניכם מספר דוגמאות שניתן להתחיל כבר בחופשת הקיץ כדי לייעל את ההכנה לכיתה א' והשינוי שעתיד לקרות:

> קריאת ספרים משותפת: מומלצת מגיל ינקות, ויתרונותיה גדלים עם גיל הילד. הקריאה מאפשרת להורה ולילד זמן איכות שקט יחד. הילד נהנה מחוויה רב חושית – חיבוק ההורה, דפדוף בספר, התבוננות בספר ושמיעת קולו של ההורה. מעבר לכך, לקריאה בשמות הפריטים והדמויות, לתיאור המתרחש בתמונה ולהקראת הטקסט, חשיבות רבה להתפתחות השפה של הילד.

> בניית לוח שנה עם הילד: במהלכה הילד לומד מהו מושג ה"זמן", לומד להיערך לדברים, לבנות אסטרטגיות למידה, לומד את המספרים, ובנוסף מבצע מספר משימות בכל יום עד לכניסה לכיתה א' ובמהלכה.
לפניכם דוגמה ללוח שנה שמתאים לילדים: https://lp.vp4.me/fhag

 

ואם בכל זאת, הילד לא מוכן לכיתה א', מה עושים?

ניתן לפנות לייעוץ אצל קלינאית תקשורת, במסגרת הטיפולים הוא יוכל ללמוד בדרך של משחק והנאה, היכרות עמוקה יותר עם האותיות, העשרה שפתית, פיתוח מודעות פונולוגית ומורפולוגית של השפה (יחיד / רבים, זכר / נקבה), פיתוח יכולות אוריינות ומוכנות לקריאה, אוצר מילים, חריזה, מילים נרדפות, ועוד ועוד.

זכרו כי המטרה היא לאפשר לו השתלבות קלה ונוחה יותר, העלאת רמת הביטחון ושמחה בשגרת יומו החדשה.

 

בהצלחה!