הורים יקרים,

כולנו רוצים להאמין שההתפתחות של הילד שלנו תקינה.

במיוחד בשבילכם, סיכמתי סימנים מקדימים להתפתחות תקינה של הילדים >>

  1. קשר עין: בגיל הינקות, תינוק צפוי ליצור קשר עין תקין עם סביבתו ולהתעניין בה. תינוק עם התפתחות תקינה יתעניין יותר בקשר עם פנים אנושיות מאשר עם חפצים.
  2. הבחנה בהורים: בשנה הראשונה לחייו התינוק אמור להכיר את הוריו ולחפש אחריהם כשהם מתרחקים ממנו או להתעניין במעשיהם. בגיל חצי שנה הוא יחייך לעבר ההורה, יהיה קשוב לקולות ולצלילים מעניינים שההורה משמיע, יסובב את ראשו כדי להסתכל על הוריו, וייצור קשר עין משמעותי שנמשך יותר משניות ספורות.
  3. רצון שההורה יהיה שותף: תינוקות לקראת גיל שנה מחפשים חיזוק מהסביבה הקרובה ולכן הם נוטים לרצות שההורים יראו מה הם עושים. בדרך זו, התינוק יוצר תקשורת עם הוריו.
  4. מחיאת כפיים והנפת הידיים לשלום: בגיל 9 חודשים ועד סוף השנה הראשונה, רוב התינוקות יודעים למחוא כפיים ולנופף לשלום.
  5. גילויי שמחה: בשנה הראשונה לחיים נצפה שהתינוק יפגין גילויי שמחה כמו צחוק ויחייך לאחרים. עוד נצפה ממנו לשמוח ממשחק "קו-קו", שבמהלכו ההורה נעלם וחוזר לטווח ראייתו, או מהאזנה לשירי ילדים.
  6. הצבעה: בערך בגיל שנה תינוקות אמורים להצביע על חפצים. בשלב הראשון התינוק מצביע כדי לומר שהוא רוצה את החפץ, ובשלב מאוחר יותר הוא יצביע כדי לשתף את הדמויות האחרות במה שהוא רואה.
  7. התפתחות שפה: ילדים מבטאים את המילה ראשונה סביבות גיל שנה-שנה וחצי. בגיל שנתיים כבר צפוי שילמד להרכיב שני מילים למשפט: "אני רוצה"…
  8. משחקי סיבוב וסידור בשורות: פעילויות שחוזרות על עצמן שוב ושוב, כמו למשל נטייה לסובב חפצים באופן שחוזר על עצמו בלי לשחק איתם או למשל במקום להסיע את המכונית הפעוט יסובב אותה במקום הם סימנים שיכולים להעיד על קושי בהתפתחות תקינה.

אם אתם חשים שיש עיכוב כלשהו בהתפתחות של ילדכם, הן מבחינת יכולת המשחק או התפתחות השפה, פנו לסניף טיפת החלב או לרופא ילדים, על מנת לקבל ייעוץ מתאים. במידת הצורך, הם יוכלו להפנות אתכם לאנשי מקצוע מתאימים, ביניהם קלינאית תקשורת אשר תוכל להתאים את הטיפול לצרכים של הילד.

במהלך הטיפול אצל קלינאית תקשורת, ההורים יוכלו לקבל הדרכה כיצד לשחק עם המשחקים תוך כדי שמפתחים את כישורי השפה והדיבור של הילד.

זכרו כי בעזרת הדרכה מתאימה, ההורים עוזרים לילד לפתח את השפה באופן יום יומי, בהתאם לתחומי העניין של הילד, בהתאם לגילו וכמובן לפי עקרונות המשפחה. ההורים מהווים מרכיב פעיל בשיפור יכולת הדו-שיח של הילד, ונדרשים לשפר את האופן שבו אתם מאזינים לדיבורו של הילד ואת הדרך בה תעבירו לו באופן תקין, מה הם חוקי השפה והדיבור שעליו להפנים. כמו כן, בעזרת שיתוף פעולה בין הילד, ההורים והמטפל מחזקים את סוג התרגול שיביא להצלחתו של הילד לשפר את דיבורו.

בהצלחה!