הורים יקרים,

במאמר זה ארצה להכין אתכם לקראת השלבים החשובים של הילד בהתפתחות השפה בגיל הרך.

תהליך התפתחות השפה אצל הילדים הוא תהליך מרגש ומלחיץ בו זמנית. מצד אחד, כל התקדמות של הילד דוגמת מילה ראשונה, משפט, הפקת מילים מורכבות – מעוררת התרגשות וציפייה לעתיד. מצד שני, ההתקדמות של הילד היא אישית וכל ילד נתקל באתגרים שונים, שלעיתים נוטים להלחיץ את ההורים. התפתחות השפה לא חייבת להיות תהליך מלחיץ, להפך, תהליך לימוד השפה יכול להיות מהנה כאשר אתם ההורים מסייעים ללמידה ומגדירים אותו כזמן איכות משותף.

במיוחד בשבילכם הבאתי דוגמאות למשחקים משותפים שיכולים לעזור בכל אחד משלושת שלבי התפתחות השפה.

בגילאי שנה עד שנתיים

אנו מצפים שהילד יתחיל להפיק מילים ראשונות ולכן המשחקים המומלצים הם:

  1. חיקוי: בשלב זה עליכם לשבת פנים מול פנים כך שהילד יוכל לחקות את תנועות השפתיים ובהמשך ללמוד צלילים בעלי הברה אחת (לדוגמה: מה). חשוב לראות שמתקדמים במשחק ושלילד יש יכולת לחקות את האדם השני, כמו כן כדאי שזה יעשה כדבר חוויתי ולא כשיעור למידה.
  2. תיאור חפצים: בשלב הזה חשוב לחוות את העולם של הילדים דרך תחומי העניין שלהם ומה שהם עושים. אחרי שאנחנו רואים שהם מתעמקים בדבר מסוים, עלינו להסביר להם במילים את מה שהם רואים. למשל, אצל ילד שמתעניין בחיות: ניתן להסביר "זה כלב, הכלב גדול, לכלב יש עיניים שחורות ושיער חום…".
  3. הקראת סיפורים: בזמן שמספרים סיפור, חשוב שהילד יראה את התמונות או את הציורים תוך כדי הקריאה. זמן הקראת סיפור הוא זמן נפלא לחיבוק ובילוי משותף, כמו כן, זו הזדמנות לחשוף את ילדנו למילים חדשות על פי התמונות שרואים בספר. לדוגמה: "זאת פרה, היא חיה גדולה והיא גרה ברפת…". חשוב שילדנו יכיר מילים רבות מעבר למילים שבהן אנו משתמשים ביום יום.

למה צריך לשים לב?

והילד מראה את אחד מהסימנים הבאים כדאי לפנות לייעוץ, בין אם אצל רופא ילדים, פנייה לקלינאית תקשורת או למכון להתפתחות הילד:

  • הילד אומר רק עד 10 מילים עד גיל שנתיים
  • הילד בן 2 שנים מתקשה לצרף מילים במשפטים
  • הילד בגיל 3 שנים עוד לא משתמש בפעלים
  • הילד בגיל 3 שנים לא בונה משפטים

 

בגילאי 3-6 שנים

אנו מצפים שילד ירחיב את אוצר המילים, ירכיב משפטים, ויפתח את היכולת לספר רצף של תהליכים כדי לחזק את התקשורת חברתית, כאשר המשחקים המומלצים הם:

סיפור ככלי למידה!

  1. סיפור ברצף: אנחנו רוצים לעודד את הילד לספר סיפור ברצף לפי תמונות שהוא רואה. עלינו לבחון איך הוא מדבר, באילו מילים הוא משתמש והאם יודע להשתמש במילות קישור.
  2. כותבים ספר: אם בשלב המוקדם יותר הקראנו ספר, כעת הגיע הזמן לצייר ולספר סיפור יחדיו. כדאי לדבר על הסיפור לפני שמתחילים בעבודה, בכדי לוודא שאנחנו יוצרים רצף בין האירועים. שבו עם ילדכם, עודדו אותו להמציא סיפור, כתבו את דבריו, תנו לו לצייר והוסיפו את הכיתוב המתאים ליד כל ציור. בסיום היצירה הכינו יחדיו כריכה עם שם הספר ושם המספר. בסיום התהליך יחווה ילדכם את חווית התכנון, ההפקה והתוצאה המדהימה שהוא יצר כולו בעצמו. חוויה מובטחת!

למה צריך לשים לב?

  • יש לשים לב אם הילד אינו מצליח להבין את רצף התמונות
  • אם הילד מרבה בשימוש במילות "פקק" (דוגמת: "זה", "נו", "ככה" ועוד מילים כלליות שאינן אומרות הרבה)
  • אם הילד אינו מבין את סוף הסיפור וכמובן את העלילה.

במידה והילדים אינם מצליחים לחזק את תחומי השפה אלו, כדאי לפנות להתייעצות אצל קלינאית תקשורת כדי להבין מה המקור של הקושי שפתי.