הורים יקרים,

במאמר הבא אני רוצה להדגיש את חשיבות התרגול בבית.

במסגרת תפקידי כקלינאית תקשורת, ילדים רבים מגיעים אליי לקליניקה על מנת לפתח את כישורי השפה. כאשר המפגשים הם חד שבועיים, להורים יש מקום לתרגל את הנלמד בחדר הטיפולים, מעבר לשעות הטיפול, כלומר באמצעות תרגול בבית ובסיטואציות שונות.

לפניכם טיפים שתוכלו ליישם כדי למקסם את תוצאות הטיפול ולהאיץ את ההתקדמות ואולי אפילו לקצר את משך תקופת הטיפול:

  1. מטרת המפגש הראשון היא להכיר את היכולות של הילד ובהמשך לכך, לבצע תיאום ציפיות עם קלינאית התקשורת לגבי מטרות הטיפול, תפקיד הקלינאית ותפקידכם בחדר הטיפולים ובבית.
  2. כאשר ההורים נכנסים לחדר הטיפולים, שימו את הטלפון בצד. היו קשובים כך שתוכלו ללמוד מהקלינאית כיצד לעבוד עם הילד בבית. זכרו, מידת העבודה בבית היא מרכיב חשוב בקביעת קצב ההתקדמות בטיפול!
  3. ההורים צריכים להכין אווירה של הקשבה, עניין והנאה מהשפה. חשוב למצוא דרכים לרתום את הילד ואת שאר בני המשפחה (אחים גדולים, סבא וסבתא) לטיפול כך שיוכל ליישם את היכולות שנרכשו בטיפול לשגרת היום יום של הילד.
  4. כדי לקדם את רכישת השפה, מומלץ לדבר עם הילד ולעזור לו להרחיב את אוצר המילים, אורך המשפטים ומורכבותם כך שהילד יוכל לחקות את ההורים ולהרחיב את יכולותיו.
  5. שילוב התרגול בסדר היום: מומלץ להורים למצוא יחד עם קלינאית התקשורת, משחקים שניתן לשחק בסיטואציות שונות ביום יום. למשל, משחקים שמתאימים בעת נסיעה במכונית, בזמן האמבטיה ובמהלך ארוחת הערב. תוך כדי הפעילות אפשר לפתח עם הילד שיום שמות של חפצים, חיזוק משמעות הפריטים, מציאת חרוזים ועוד.

לסיכום, גורמים רבים משפיעים על קצב ההתקדמות של הילד בטיפול השפתי, אולם ההורה יכול להשפיע באופן משמעותי על חלק מהגורמים הללו. במסגרת הטיפולים בקליניקה שלי,  אני מאוד ממליצה להורים להיות מעורבים בצורה מותאמת בטיפולי השפה, לשמור על תקשורת פתוחה עם הקלינאית, לתרגל עם הילד את הכישורים שנרכשו בטיפול ולעשות זאת בצורה מהנה, נעימה וטבעית ככל שניתן.

בהצלחה!