מגיעות אליי לקליניקה פניות מאנשים מבוגרים שמרגישים קושי בהגיית עיצורים שלא טופל קלינאית תקשורת עוד מאז שהיו ילדים. מסיבות שונות, שיבושי הגוי אלה נשארו כחלק מהזהות של הדובר עד שמגיע הזמן מבחינתם שבו הם רוצים לשפר את הגייתם ועדיין קיימת גם התלבטות. "מה הסיכוי שאני אצליח?", "כל כך הרבה שנים התמודדתי עם העובדה שיש לי שיבושי היגוי, אבל לא הייתי שלם עם זה, אין מה לעשות". אלו הן דוגמאות של שאלות ובכל פעם אותה התלבטות …. "האם זה שווה לי את הזמן"?, "האם טיפול בשיבושי היגוי אצל קלינאית תקשורת יכול לעזור לי"? כל החיים זה הפריע לו אז מדוע לא לתת לעצמו את האפשרות לשפר? איך אפשר להמשיך לחיות כשבכל פעם שמדברים, ההרגשה של תסכול מופיעה שוב ושוב…..

קיימת אפשרות לשפר את ההגייה על ידי הערכה טובה של סיבת הקושי. לפעמים ישנה תופעה שנקראת "דחיקת לשון". הלשון דוחקת בין השיניים בצורה של "מציצה של תינוק" וכל פעם שבולעים אוכל ואפילו רוק, הלשון גורמת לחוסר איזון במערכת הפה. לכן חשוב לבדוק בשלב הזה, איזה מערכות בתוך הפה בשילוב עם הנשימה אינן פועלות באופן סדיר? איך הלשון והשיניים מתפקדים בתוך הפה? כדאי לציין כי, גם בגיל מבוגר אפשר לתרגל באופן אינטנסיבי את שרירי הלשון והנשימה ותוך זמן קצר (כחודשיים), הדובר יוכל לשנות את אופן הפקת העיצורים המשובשים. לאחר תרגול אפקטיבי ומדורג, השרירים משפרים את הטונוס שלהם והדובר יוכל לשלוט באופן משמעותי על הפקת עיצור תקין .

כדאי לציין כי, עדיין יש את זמן הפנמת התרגול לשימוש אוטומטי של הדיבור שלפעמים תלויה במצב של כל בן אדם. אנשים שנוטים לדבר מהר מדי, מראים קושי בולט יותר בשינויים הקטנים של העיצורים. העבודה בטיפול אצל קלינאית תקשורת היא לשנות לקצב דיבור איטי יותר, כדי לתת זמן לשרירי הפה בתאום עם הלשון ללמידה של הדפוס החדש. בנוסף, ההרגל של שימוש ב"דחיקת לשון" משפיע בהפקת עיצורים. דוגמא לעיצורים לקויים הם ש'/ס', צ', ג' ולעיתים קיימת הפחתת קוליות בעיצורים כמו ג' (נוטים להגיד "ק'").

בעזרת שיטת הטיפול "מלודי פון" ניתן לאבחן ולתת מענה טיפולי תואם לצרכי הדובר. במהלך הטיפולים, השיפור בעיצורים נעשה בהדרגה. בזמן קצר מכניסים למודעות של הדובר את השימוש של העיצור ה"משופר" במטלות שונות כמו דיבור אוטומטי, תיאור תמונות, הסבר של סיפור, קריאה עד להגעה של תיקון אוטומטי של העיצור.
טיפים לשיפור הגייה:

  • להכיר קודם כל את "עצמי" מול מראה.
  • איך אני מפיק את העיצור?
  • להשוות לאיך האחרים מפיקים עיצור דומה
  • לנסות ללמוד מהאחר איך להפיק את העיצור
  • אפשר להקליט את קולך כדי להתרשם מה אחרים שומעים בזמן דיבורך וכך לנסות לשפר.
  • במידה וכל הניסויים לא צלחו, יש מקום להתייעץ עם קלינאית תקשורת מומחית לשיפור הגייה במבוגרים.
  • במידה והקושי הוא בגלל השיניים או הנשימה, יש צורך לבירור נוסף אצל רופא א.א.ג או רופא שיניים כדי להתרשם מהו מקום הקושי בהגייה.