היום הבינלאומי למודעות לגמגום (ISAD) נולד מיוזמה משותפת של אנשים מגמגמים ושל בעלי מקצוע המתמחים בגמגום. בכנס שנערך בשבדיה, גיבש ארגון הגמגום הבינלאומי (ISA) רשימת מטרות שכללה בין היתר גם את היום הבינלאומי למודעות לגמגום.

ה-22 באוקטובר 1998 צוין כיום הבינלאומי למודעות לגמגום ע"י הליגה האירופאית לארגוני הגמגום ELSA)) , הארגון הבינלאומי לשטף הדיבור (IFA) והארגון הבינלאומי לגמגום (ISA) . עבור אנשים מגמגמים רבים, תקשורת וורבלית שגרתית היא מאבק מתמשך, ועבור חלק נכבד מהם, תקשורת וורבלית רק סוגרת דלתות במקום לפתוח אותן, ומונעת התפתחות ומימוש עצמי במישור האישי, האקדמי והמקצועי.

מטרות ISAD הן:

  • לשנות נורמות ציבוריות ולהפסיק את האפליה החברתית כלפי אנשים מגמגמים.
  • לפתח את ההערכה העצמית של אנשים מגמגמים.
  • להרחיב את האפשרויות העומדות בפני אנשים מגמגמים לממש את מטרותיהם ושאיפותיהם.
  • לבנות קהילה ולספק תשתית להחלפת דעות ולחיזוק הקשר בין חוקרים, מטפלים, אנשים מגמגמים והורים לילדים מגמגמים.

לשם כך, אני שמחה לשתף אתכם באחת החוויות מהקליניקה שלי בטיפול בגמגום ילדים .

דני (שם בדוי), בן 15 שנים, הגיע אליי לאבחון לפני כחודש לאחר שקיבל אישור מההורים במטרה לשפר את שטף דיבורו. בשיחה אתו סיפר לי שהוא "מדבר מהר, לא מבינים אותו וגם מגמגם". לאחר שהבנתי שמקור הקושי היה בצורת הארגון השפתי לפני דיבור ובשטף הדיבור, התחלנו בסדרת טיפולים הדרגתיים בתדירות שבועית עם אווירה אופטימית לשיפור קשיי שטף הדיבור. השיפור הופיע משבוע לשבוע. אורך המשפטים היה טוב יותר, סדר המילים במשפט היה עקבי יותר וכתוצאה מכך, שטף הדיבור השתפר ביעילות ובזמן קצר.

לאחר שלושה טיפולים, דני עדיין התלונן שהקושי קיים בזמן דיבור עם חברים. הוא הדגיש כי למרות מאמציו לשוחח עם החברים ולמרות שהאווירה לא הייתה לחוצה, שטף דיבורו לא היה תקין בעיקר בתחילת מבע ….. מה מסתתר מאחורי זה? המציאות הייתה כשחברים רצו להקשיב לדבריו דני כבר התחיל להילחץ שכמה זוגות עיניים בוחנות אותו …. ואם הוא יתקע? … "איזו בושה"! …… כך זה עובד מהשלב של "אני רוצה להגיד"…. אך ….."כולם יראו שלא יוצא לי מספיק טוב". מי קובע מהו הדיבור הכי טוב?… זהו חלק מהקושי של דני: הוא חושב לעצמו מהו האידיאל לדיבור תקין? הוא בטוח שדיבור של אחרים "יוצא ללא מאמץ"…. ואז נשאלת השאלה: כמה פעמים דובר "רגיל" תרגל את דיבורו? … בטוח שאינספור פעמים עד שיצא טוב…. דני לא היה ילד כזה, הוא סירב לתרגל, כעס וברח מהתמודדות עם חזרות, תיקונים וחיקוי של מבעים שונים כדי להבטיח את תיקון הדיבור. הוא לא רצה להתמודד עם הקושי ולא מצא את היכולת לטפל בשטף דיבורו. חיפש מילים חלופיות בזמן דיבורו….. למה להחליף מילים?. …. זה כל העניין.

בזמן שאנשים רגילים לא חושבים מה המילה הבאה, דני סופר מילה מילה, אחת אחרי השנייה כדי שתתאים לדיבורו….. וכל זה בשניות בכדי להתאים את עצמו לדו-שיח. כמה אנרגיות, פספוסים ולחץ חווה דני רק בכדי לומר משפט בשטף תקין. הוא הרגיש שאינו יכול לבצע שטף תקין בסיטואציה בה יש כמות גדולה של ילדים סביבו. הוא לא נתן לעצמו את הזמן לארגן את הרעיון של המסר. עכשיו כשהגיע לגיל 15, בדומה לילדים מתבגרים, דני רוצה להשתפר …. איזה סיפוק היה לי לראות את דני מתאמן, חוזר על מילים ומשפטים , משתמש בטון דיבור שמתאים לו יותר ומבין שרק לאחר תרגול, הדברים משתפרים.

כשהגענו לטיפול הרביעי הייתה זו הפעם הראשונה שדני הצליח לקרוא ספר בקול רם. דמיינו לכם מה דני עבר לאורך כל הילדות שלו, כשפעם אחר פעם סירב לקרוא מול קהל בכיתה. דני מצא את הדרך כיצד לקרוא בשטף, שטף הדיבור הסתדר לו תוך כדי קריאה והיום בטיפול הוא כבר לא רצה לעצור עד שיסיים את הסיפור. החיוך שלו היה מדהים!, כמה שנים של לחץ פנימי.. והיום כבר אין מילים כאלה "אני לא משתתף"!….. היום חל שינוי…. דני הבטיח לי שימשיך לתרגל במהלך השבוע.

אז מהו בעצם גמגום?

גמגום הוא הפרעה בתקשורת הדדית, הפוגעת ביכולת לדבר באופן שוטף. הגמגום מופיע לרוב בגיל שנתיים עד 4 שנים כחלק מתהליך התפתחותי , אך יכול להופיע גם מאוחר יותר. כ-5% מאוכלוסיית הילדים עוברים תקופה של גמגום. אצל רובם (75%) הגמגום נעלם כעבור חצי שנה או יותר. אצל 1% מקרב הילדים, הגמגום אינו חולף, והופך לבעיה כרונית.

מה גורם לגמגום?

הגמגום מושפע מגורמים פסיכולוגיים, אך הוא אינו בעיה רגשית או הפרעה עצבית. הגמגום לא נגרם באשמת ההורה או הילד.

כאנשי מקצוע המתמחים בתקשורת הדדית, קלינאי תקשורת יכולים לזהות ילדים שנמצאים בסיכון לפתח גמגום כרוני ולעזור לרבים מהם להתגבר על הגמגום כבר מהגיל הצעיר. למרות זאת, עדין קיימת בקהילה האמירה כי הגמגום יחלוף לבד או שהילדים אינם מעוניינים לטפל בקשיים אלו. ואז בדחייה הזו להגיע מוקדם לטיפול בדיבור יש ערך מוסף …כל מה שהילדים נמנעים לעשות בעקבות הקושי בגמגום.

לאחר יותר מ- 20 שנות עבודה בתחום, בעזרת שיטת "מלודי פון" אני יכולה לסייע לילדים ומבוגרים מגמגמים לשנות את האופן בו הם רואים את עצמם ואת האופן בו הם מוצגים לציבור דרך שימוש נכון בשפה ודיבור. כך, כבר מגיל צעיר הילדים פורחים וגדלים ללא סטיגמות וקשיים בדיבור.